Bij het afwikkelen van een nalatenschap komt vaak meer kijken dan je denkt. Er moeten allerlei wettelijke, administratieve, financiële en belastingzaken worden geregeld. Daarnaast is het overlijden van een dierbare een emotionele gebeurtenis. Dat maakt het soms moeilijk om je te concentreren op het maken van de juiste beslissingen.
Alle erfgenamen van een overledene moeten samen de nalatenschap regelen. De eerste vraag is dan of de overledene een testament had. Ten tweede is het belangrijk om te weten of de erfenis positief of negatief is.
Is er in het testament van de overledene iemand aangewezen als executeur? Dan zorgt de executeur dat de nalatenschap wordt afgerond. Is er geen executeur aangewezen? Dan kan één persoon een volmacht krijgen om de nalatenschap af te wikkelen. Zo kunnen de erfgenamen bijvoorbeeld samen een RegisterExecuteur een volmacht geven. Dit scheelt de erfgenamen een hoop werk. En het voorkomt onderlinge spanningen. Een RegisterExecuteur regelt onder andere deze zaken:
- Informeren instanties
- Boedelbeschrijving
- Bankzaken regelen
- Verdelen nalatenschap
- Erfgenamenonderzoek
- Innen van vorderingen
- Betalen van schulden
- Belastingaangiften
- Digitale nalatenschap
De RegisterExecuteur zoekt zo snel mogelijk uit hoe de nalatenschap is opgebouwd. Daarna wordt een boedelbeschrijving gemaakt. Hierdoor ontstaat overzicht van alle spullen, rekeningen, verzekeringsuitkeringen en schulden. De RegisterExecuteur informeert zo snel mogelijk alle bedrijven, organisaties, stichtingen en verenigingen. Ook verzorgt hij of zij de belastingaangiftes. Natuurlijk legt de RegisterExecuteur rekening en verantwoording af over alle verrichte werkzaamheden.
Wilt u meer weten over hoe een RegisterExecuteur u kan helpen met het afwikkelen van een nalatenschap? Neem dan contact met mij op. Ik help en adviseer u graag, en vertel u vrijblijvend over de kosten en mogelijkheden.
